Makroner fyllda med chokladkräm



Mandelmjöl...hmm...det måste finnas mandelmjöl här någonstans!
Som jag letade på butikshyllor innan jag insåg att jag måste mala själv för att få mitt mjöl. Jag anser mig numera vara ganska van i köket men detta hade jag helt missat ;)
Ja, ja...åkte hem till svärmor á la min privata gårdsbutik, och fick med mig en mandelkvarn hem. Sen var det bara att börja!

Idag var det andra gången jag provade att baka dessa godbitar. Jag gjorde ett försök att färga dem lila men som ni ser försvann färgen på vägen. De blev heller inte så släta och fina som de brukar vara i receptböckerna, men goda blev dem i alla fall!

25st
125 g hackad sötmandel att mala
4 äggvitor
2 msk strösocker
4 dl florsocker

Chokladkräm:
100 g rumsvarmt smör
1 ½ dl florsocker
2 msk kakao
1 äggula
(ev: 1 tsk vaniljsocker)

Gör så här:
Sätt ugnen på 150°. Mal mandeln.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget, under vispningen. Marängsmeten bör vispas i minst 4 minuter. Smeten ska bli blank och styv.

Sikta ner florsockret, lite i taget, och rör försiktigt. Vänd sedan ner mandelmjölet, även det lite i taget. Rör du för hårt kommer fluffigheten i smeten att försvinna vilket gör att kakorna blir platta.

Spritsa ut 50 små kakor, lika stora som en femkrona i diameter, på två bakpappersklädda plåtar. Låt dem vila i 30 minuter. Gräddar du dem direkt kommer de spricka.
Grädda i 150° i nedre delen av ugnen i ca 20 min. De är klara när de släpper från pappret utan att gå sönder.
Kakan ska vara spröd utanpå och seg inuti. Låt dem svalna.

Smörkrämen:
Rör ihop ingredienserna till smörkrämen. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna, använd resterande delar till lock. Förvara dem i en burk med tätslutande lock i kylskåpet.
Kakorna går utmärkt att förbereda dagen innan de ska ätas!

Lycka till och hoppas det smakar :)

Kommentarer
Postat av: nina

Jag har hört att Lidl har mandelmjöl :)

2012-03-13 @ 20:35:55
Postat av: caroline - carolines kalastårtor

Tack för tipset! Det ska jag kolla upp.

2012-03-13 @ 20:53:27
URL: http://carolineskalastartor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0