Prinsesslott till min "lilla" Tilda

Igår fyllde min yngsta dotter Tilda 3 år! Jag säger som de flesta föräldrar "tänk va fort tiden går". Helt ofattbart. Hon var oerhört nöjd med sin dag och tackar alla besökare för fina presenter och gott sällskap.

Eftersom vi var lediga igår ville de fira henne på dagis idag. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att baka en tårta. Tanken var att jag skulle göra något enkelt, men så blev jag sugen på att testa något nytt. Jag hade tidigare läst att man kunde använda Rice Krispies Treat till större dekorationer och nu blev det äntligen tillfälle att testa :)
Tornen på slottet är gjorda av Rice Krispies Treat och glasstrutar. Inte världens bästa resultat då de blev ganska buckliga, men det är ju trots allt första gången jag testar det ;)

Recept på Rice Krispies Treat hittar du längst ner i detta inlägg. Kan tillägga att det går utmärkt att baka dessa söta godbitar som kakor också, inte bara till dekorationer.


Tårtan innehöll ljusa bottnar, blåbärs- och vit chokladmousse.

Grattis vårt älskade lilla busfrö!

Rice Krispies Treat: 
2  msk smör
150g minimarshmallows
7-8 dl Rice Krispies
Om treatsen ska ätas som kakor kan de smaksättas med hackad choklad eller toskad frukt.

Smält smöret i en kastrull. Lägg i marshmallowsen och låt dem smäta på svag värme under omrörning.
Ta bort kastrullen från plattan när allt har smält, häll i Rice Krispies och eventuell smaksättning. Rör om tills allt har blandats ordentligt.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper.

Ska du ha treatsen som kakor kan du breda ut smeten över bakplåtspappret och låta den kallna för att sedan skära den i önskad storlek. Kakorna förvaras i burk med tätslutande lock i 2-3 dagar.

Vill du använda smeten till dekorationer bör du forma massan medan den fortfarande är varm. Detta görs bäst med blöta händer. Om dekorationen ska gå att äta bör den göras tidigast 3 dagar i förväg. Om den däremot är tänkt som enbart dekoration kan den göras flera veckor i förväg.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0